1. Hem
  2. Slangar
  3. Oljeslang

Oljeslangar

Mångsidiga oljeslangar för extrema temperaturer

Våra oljeslangar är väldigt lätta att hantera och finns både som veckad och slät slang. Du hittar även LT oljeslangar hos oss som kan användas till  tankbilstrumslang i regioner med extremt låga temperaturer.

OLJESLANG TYP HD 50

HD

HD-oljeslangarna är utvecklade för användning inom industrin för transport av mineraloljeprodukter, inklusive eldningsolja, diesel och andra petroleumprodukter. Dessa oljeslangar är särskilt lämpade för installation på slangtrummor tack vare sin flexibla konstruktion utan spiralförstärkning, vilket förenklar hanteringen och minskar slitage vid användning.  

Med sin resistens mot temperaturvariationer och slitage, lämpar sig HD-slangarna väl för stationära och mobila installationer där pålitlig överföring av oljebaserade medier är avgörande, till exempel på tankbilar, i hamnmiljöer och vid olje- och bränsledistributionscentraler. 

Invändigt: NBR svart, sömlös, antistatisk

Förstärkningar: Textilförstärkningar

Utvändigt: Chloroprene (CR), svart antistatisk resistant mot slitage, väder

Temperaturområde: – 30 ° upp till + 90 ° C.

Arbetstryck: 10 / 16 Bar

Vikt: 0,3 – 3,7 per meter

Rullängd: 30-40m

LTW slang

TW/LTW

Oljeslang LTW är utformade för transport av mineraloljeprodukter med en aromathalt upp till 50%. De är särskilt lämpade för användning där hög flexibilitet och låg vikt är avgörande, såsom vid tankbilar och bunkringsapplikationer. LTW har en slät insida och en korrugerad utsida, vilket underlättar hantering och möjliggör snäva böjradier.  

De är konstruerade för att klara temperaturer från -30°C till +90°C och uppfyller standarderna EN 12115 och EN 1761. Den elektriska resistansen är mindre än 10⁶ Ohm, vilket säkerställer säker användning i miljöer där statisk elektricitet kan vara en risk. LTW-oljeslangarna är märkta med gula ringar var 2,5 meter och har en kontinuerlig präglingsstämpel som anger specifikationer och tillverkningsinformation. 

Invändigt: NBR svart, sömlös, antistatisk

Förstärkningar: Textilförstärkningar, stålspiral

Utvändigt: Chloroprene (CR), svart antistatisk resistant mot slitage, väder

Temperaturområde:  – 40 ° upp till + 90 ° C.

Arbetstryck: 10 / 16 Bar

Storlekar: Upp till 8″

OLJESLANG TYP LTX 80

LTX

Denna oljeslang är lätt och högflexibel som utformad för gravitationsflöde vid påfyllning av underjordiska lagringstankar från tankbilar. Den är enkel att hantera, särskilt i kalla temperaturer, och är lämpad för användning med mineraloljeprodukter med upp till 50 % aromathalt. 

Arbetstrycket är PN 4 med ett sprängtryck över 16 bar, och slangen fungerar mellan -30°C och +90°C. Invändigt är slangen tillverkad av antistatisk nitrilgummi (NBR), med textilförstärkning och en galvaniserad stålfjäder för att förhindra veckbildning. Ytterhöljet består av kloroprengummi (CR) som ger extra slitstyrka och skydd. Slangen är markerad med gul spiral och präglad specifikation. 

Invändigt: NBR svart, sömlös, antistatisk

Förstärkningar: Textilförstärkningar, stålspiral

Utvändigt: Chloroprene (CR), svart antistatisk resistant mot slitage, väder

Temperaturområde: – 30 ° upp till + 90 ° C.

Arbetstryck: 4 Bar

LT slang

TW/LTW

Oljeslangen av serien LT är utformad för tankbilar i kalla klimatzoner, med fokus på flexibilitet vid låga temperaturer, ner till -50°C. Den finns i dimensionerna 32, 38 och 50 mm, med längder upp till 80 meter. 

LT-oljeslang uppfyller EN 1761-standard och är anpassad för petroleumbaserade produkter med upp till 50 % aromathalter. Den har ett arbetstryck på 16 bar, sprängtryck över 64 bar, samt en elektrisk resistans på max 10⁶ ohm mellan ändarna. Innerskiktet är nitrilgummi (NBR) och ytterskiktet kloroprengummi (CR), båda ledande och resistenta mot ozon och flamma, med hög nötningsresistens och lång livslängd. 

Invändigt: NBR svart, sömlös, antistatisk

Förstärkningar: Tänjbara textilfl ätor av Reyon utan metalltrådar

Utvändigt: Chloroprene (CR), elektriskt ledande, ozon- och flamresistent, hög nötningsresistens

Temperaturområde: – 50 ° upp till + 90 ° C.

Arbetstryck: Nom. tryck PN 16 bar, sprängtryck > 64 bar.

Oljeslangar av högsta kvalité

Hos oss på Slangflex hittar du oljeslangar med marknadens högsta kvalitet. Våra oljeslangar är tillverkade av svart NBR som är sömlös och antistatisk invändigt och Chloroprene (CR), svart antistatisk som är resistent mot slitage och väder utvändigt. Den är textilförstärkt för att klara de tuffaste påfrestningarna och ha en lång livslängd.

Temperaturområdet för slangen ligger på  – 30 ° upp till + 90 ° C och den tål rengöring med ånga upp till 150 ° C / max. 30 min . Arbetstryck är 10 / 16 Bar.

Dessa slangar har Tänjbara textilflätor av Reyon utan metalltrådar som gör att slangen är lätt att böja som man vill och blir väldigt flexibel. Oavsett vilket ändamål du har med din oljeslang så garanterar vi på Slangflex att du kan hitta rätt slang hos oss som tål tuffa påfrestningar och som ger dig en lång livslängd på din slang.

Vill du veta mer om Oljeslangar?

Hör av dig till oss här eller på info@slangflex.se.

Kika även på vårt andra sortiment, vi har bland annat LPG slang & en slangvinda som passar dig!

Vanliga frågor och svar om oljeslangar

Oljeslangar är robusta slangar som används för att transportera olja och andra petroleumprodukter. Oljeslangar har förmågan att tåla extrema temperaturer och höga tryck. Generellt sett kan en standard oljeslang hantera arbetstryck som varierar mellan 10 och 16 bar. Standardoljeslangar har ofta ett temperaturområde från -30°C till +90°C, med vissa specialslangar som kan användas i temperaturer ner till -50°C.   

Våra slangar är tillverkade av NBR (nitrilgummi), vilket gör dem designade för att motstå oljans kemiska egenskaper samt de tryck och temperaturer som kan uppstå under användning. NBR, tillsammans med syntetiska polymerer och kompositmaterial, bidrar till slangarnas hållbarhet och flexibilitet. 

Oljeslangar används i en mängd olika applikationer där säker och effektiv transport av olja är nödvändig. Detta inkluderar användning i raffinaderier, flygplatser för tankning av flygplan, samt på fartyg för överföring av bränsle. De kan används också i motorer för att transportera motorolja från oljetanken till olika delar av motorn, inklusive kolvringar och lager. 

Valet av oljeslang beror på flera faktorer, inklusive typen av olja som ska transporteras, temperaturen och trycket i systemet och längden på slangarna. Det är viktigt att välja en slang som är kompatibel med oljan och som klarar av de krav som ställs på systemet. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig att välja rätt.

Oljeslangar installeras vanligtvis med hjälp av kopplingar som skruvas fast på varje ände av slangarna. Det är viktigt att säkerställa att kopplingarna är ordentligt monterade och tätade för att undvika läckage.

För att säkerställa att oljeslangarna fungerar korrekt och har en lång livslängd är det viktigt att de regelbundet inspekteras och underhålls. Här är några tips för att underhålla oljeslangar:

  1. Inspektera slangarna regelbundet: Oljeslangar bör inspekteras regelbundet för att identifiera tecken på skador eller slitage. Kontrollera slangarna noggrant för sprickor, bristningar eller andra tecken på skador.
  2. Byt ut slangar som är slitna eller skadade: Om du hittar en skadad oljeslang bör du omedelbart byta ut den för att förhindra läckage eller andra problem. Slangar som visar tecken på slitage bör också bytas ut innan de går sönder.
  3. Rengör slangarna: Oljeslangar bör regelbundet rengöras för att förhindra att smuts och grus fastnar i slangarna och orsakar skador. Använd en mild tvållösning och vatten för att rengöra slangarna, och se till att de är helt torra innan du använder dem igen.
  4. Använd rätt typ av olja: Oljeslangar bör endast användas med oljor som är kompatibla med slangarna. Användning av oljor som inte är lämpliga för slangarna kan orsaka skador eller minska livslängden på slangarna.
  5. Förvara slangarna på rätt sätt: Oljeslangar bör förvaras på en torr och sval plats, skyddade från direkt solljus och andra värmekällor. Förvara slangarna i en rullad position snarare än i en böjd position för att undvika deformation.

För att välja rätt oljeslang för ditt ändamål, börja med att identifiera vilken typ av olja eller petroleumprodukt som ska transporteras samt den miljö där slangen ska användas. Kontrollera arbetstrycket och temperaturkraven för din applikation.  

För extrema förhållanden, välj slangar med förstärkning av textil eller stålspiraler, och med invändig NBR-beläggning för antistatisk och sömlös transport. Slangens ytterbeläggning av kloropren (CR) ger extra skydd mot väder och slitage. Anpassa slangens längd och diameter till ditt specifika behov för optimal prestanda  

 Det viktigt att tänka på följande faktorer när du väljer slang för ditt ändamål: 

  1. Diameter: Kontrollera att slangens invändiga och utvändiga diameter stämmer överens med kopplingarnas dimensioner. Oljeslangar kommer i olika storlekar, så välj den som matchar exakt. 
  1. Längd: Bestäm vilken längd på slangen som behövs för din applikation. Mät noggrant för att undvika onödiga böjar och tryckfall. 
  1. Typ av koppling: Säkerställ att slangens ändar är kompatibla med dina kopplingar. Detta kan inkludera BSP, NPT eller flänsanslutningar. 
  1. Material: Välj en slang med material som är kompatibelt med den typ av olja som ska transporteras och som klarar de miljöförhållanden där den ska användas. 
  1. Tryckklass: Kontrollera att slangen klarar det arbetstryck som krävs i din applikation. Vanliga arbetstryck är mellan 10 och 16 bar, men specifika behov kan variera. 
  1. Temperaturtålighet: Välj en slang som klarar de temperaturer som den kommer att utsättas för, både i drift och vid rengöring.